Het Koor

Het Ruusbroeckoor is een levendige vereniging die sedert 1976 zijn steentje bijdraagt tot het culturele leven van Hoeilaart. Met ons uitgebreid repertorium brengen we muziek voor elke gelegenheid. Het opluisteren van een mis,  een aperitiefconcert,  een jubileum, feesten in het dorp…. in het meer dan 40-jarig bestaan van het koor hebben we het allemaal gedaan. We houden van klassiek (mooie werken uit de renaissance en de barok) maar gaan ook graag de recentere en zelfs hedendaagse toer op.

Het Ruusbroeckoor maakt deel uit van de Cultuurraad van Hoeilaart en is aangesloten bij “Koor en Stem”.

Sinds april 2023 staat het koor de algemene leiding van Alexandros Kavvadas. We oefenen elke dinsdagavond van 19.45 uur tot 21.45 uur in het gemeenschapscentrum Felix Sohie in het muziekatelier ’t Lindeke.

Alle muziekliefhebbers zijn welkom. Notenlezen is niet echt noodzakelijk, houden van muziek en van een gezellige sfeer is meer dan voldoende. De voertaal is het Nederlands en wij helpen graag de anderstaligen bij hun integratie in het dorp.

Dirigent Alexandros Kavvadas (april 2023 –  )

Alexandros Kavvadas

Dirigent Vincent Horsten (november 2022- april 2023 )

Vincent is student orkestdirectie aan het Lemmensinstituut van Leuven (LUCA school of arts). Hij heeft ons verlaten om aan de slag te gaan bij het “Brussels Philharmonic”.

Dirigent Lucien Met den Ancxt (februari 2022 – november 2022)

Dirigent Markus Ennsthaller (2020-2021)

Dirigent Johan Sluys (van 2003 tot 2020)

Johan Sluys is in 1964 geboren als zoon van katedraalorganist Jozef Ridder Sluys. Na zijn licenciaatsdiploma klassieke filologie aan de KUL combineert hij een part-time job als leraar Latijn met studies aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.  Hij behaalt een eerste prijs Piano en Kamermuziek en een diploma “Meester in de Muziek”, richting schriftuur.Aan het Koninklijk Conservatorium van Mons behaalt hij een diploma compositie bij Cl. Leroux. Om zich in koormuziek te bekwamen volt hij koordirectie aan het Lemmensinstuituut bij E. Van Nevel. Verder volgt hij nog een cursus orkestleiding bij D. Gazon.

Johan is leraar piano, samenspel en begeleidingspraktijk aan het Stedelijk Conservatorium van Leuven.  Hij schreef verschillende werken voor piano, strijkers en ensembles.

Begeleidster Heather Charlton

Heather Charlton is geboren in Auckland (Nieuw Zeeland). Ze studeert muziek aan de universiteit van Auckland en behaalt haar diploma “Musicology and Performance Studies”. Ze krijgt van het New-Zealand Arts Council een beurs om in Nederland klavecimbel te studeren bij Bob Van Asperen. Na 2 jaar cursus in Den Haag krijgt ze van het Vlaams Ministerie van Cultuur een beurs om verder klavecimbel te studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Charles Koenig en orgel aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Stanislas Deriemaker. Ze heeft verscheidene opnames gemaakt voor het Muziekinstrumenten-museum van Brussel en voor de Belgische radiozenders (VRT en RTBF). Ze is organiste van de “Anglican Pro Cathedral of the Holy Trinity” in Brussel en treedt regelmatig op in België en in het buitenland.

Begeleidster Annemie Moens

Een beetje Geschiedenis

In september 1976 werd het Ruusbroeckoor van Hoeilaart opgericht mede onder impuls van zijn eerste dirigent Renaat Vanstallen, en zijn eerste voorzitter Marcel Foubert.

Sindsdien is de permanente activiteit van het koor voornamelijk toegespitst op de muzikale verzorging van de grote kerkelijke feestdagen in de Sint-Clemenskerk van Hoeilaart. Maar daarnaast verleende het koor ook van bij het begin zijn medewerking aan het opluisteren van diverse feestelijkheden zoals huwelijksmissen of jubilea van andere koren uit o.a. Overijse en Huldenberg. Onder leiding van Renaat Vanstallen werd er ook meegewerkt aan het totaalspectakel “800 jaar Hoeilaart”.

1994 : Klinken op het nieuwe jaar

Vanaf 1985 werd het koor geleid door Fons de Haas die, met niet aflatende ijver en inspanningen trachtte om prachtige muziekstukjes op een eigen zeer expressieve wijze te vertolken.

In 1998 werd het koor gedurende 1 jaar gedirigeerd door de Hoeilandse Veerle Pauly en vanaf 2000 gedurende 3 jaar door Fernande Van de Spiegle.

In 2003 nam Johan Sluys de muzikale leiding van het koor op zeer dynamische en professionele manier over. De laatste jaren verzorgde het koor meerdere malen het aperitiefconcert van de Meifeesten met o.a. gevariëerde muziek voor de “Kasteelfeesten” (2008), muziek uit de renaissance (2010), muziek uit de 19de en 20ste eeuw (2012), Vrolijke liedjes (2014). Ook eigen concerten staan op het programma. Zo organiseerde het koor op 8 maart 2015 een aperitiefconcert met muziek van Vrouwelijk Componisten.
Op 5 maart 2016 vierde het koor zijn 40ste verjaardag met een spetterend Jubileumconcert.
Met Johan zongen we de concerten “Hallelujah” en “Mozart, mijn vriend” in 2017,  en “Rhythm&Choir” in 2019.

Na de Coronabreak nam Markus Ennsthaller het dirigeerstokje over in september 2021.

Alexandros Kavvadas