Gershwin and Co

Zondag 10 juni om 11 uur
G.C. Felix Sohie (Theaterzaal), Hoeilaart
Organisatie Ruusbroeckoor

George Gershwin (1898-1937) was een succesvolle en invloedrijke Amerikaanse componist. Hij was de 2de zoon van een Joods-Russische immigrantenfamilie, die de Engelse taal nooit volledig beheerste. Maar George, samen met zijn oudere broer Ira, schreef enkele van de meest populaire liederen van de 20ste eeuw en dreef de Amerikaanse Musical naar de top. Reeds heel jong toonde hij talent voor het Musical-genre en als teenager werkte hij in een muziekuitgeverij waar hij de nieuwste hits speelde voor mogelijk kopers. Op zijn 21ste was hij zelf al een succesvol liedjesschrijver. In tegenstelling tot zijn tijdgenoot Irving Berlin, die 101 jaar werd, stierf George Gershwin op 38 jarige leeftijd van een hersentumor. Maar gedurende zijn korte leven schreef hij een pianoconcerto, een opera (Porgy and Bess), meerdere orkestrale stukken waaronder “Rhapsody in Blue” en “An American in Paris”, en vele musicals en liederen. Hij wilde de jazz en symfonische muziek in een Amerikaanse vorm samensmelten.

In de jaren 1920 verbleef Gershwin in Parijs en nam hij contact op met een aantal gekende meesters in de compositie (hij was autodidact), waaronder Nadia Boulanger, Maurice Ravel en Igor Stravinsky. Allen weigerden. Ravel zei : “Waarom zou je een 2de rangs Ravel willen worden, terwijl je al een 1ste rangs Gershwin bent ?”. Stravinsky zei dat Gershwin al meer succes had dan hijzelf en met zijn muziek al meer verdiende dan hijzelf!

Heather en Laura

Voor het aperitiefconcert in het Felix Sohie-centrum in Hoeilaart op 10 juni, brengen de Amerikaanse sopraan Laura Ford en de Nieuw-Zeelandse pianiste Heather Charlton, evergreens en minder bekende werken van George Gershwin en zijn tijdgenoten, waaronder Harold Arlen, Hoagy Carmichael en Irving Berlin : een beetje van de beste muziek uit het Amerikaans muziekrepertoire.

A program from New York to Hoeilaart!”

Kaarten : VVK : 7€, Kassa : 8€,  -12 jaar : gratis
Te verkrijgen bij de koorleden of bij de Dienst Vrije Tijd van Hoeilaart